In beeld…School “De Zon”

Een nieuwe reportage staat online, deze keer brengen we een school in beeld namelijk De Zon, een school in Ingelmunster voor kinderen met leermoeilijkheden, veel lees en kijkplezier……..

Vrijdag 30 november, een zonnige en mooie dag om een nieuwe reportage te maken voor Ingelmunster in beeld. Na het grote succes met ons vorige reportage bij Hoop Voor Zwervertjes hebben we terug iets waar veel mensen geen weet van hebben dat het in Ingelmunster bestaat, laat staan hoe het in elkaar zit….. namelijk de school De Zon, een school voor kinderen met leermoeilijkheden. We kregen een mooie rondleiding en heel wat uitleg in de school van directeur Dominique Couvreur. Ook kregen we de gelegenheid om foto’s te nemen in de klasjes. Indien ouders hun kapoen op foto zien in de reportage en deze graag zouden hebben, alle foto’s zijn gratis beschikbaar, gewoon even een mailtje sturen naar info@ingelmunsterinbeeld.be of contact opnemen met de directeur, alle foto’s zijn via hem ook beschikbaar.

Directeur Dominique Couvreur

IIB: Dominique, leg eens uit voor de mensen wat de school juist inhoudt.

In De Zon vangen we kinderen op voor wie leren niet zo vanzelfsprekend loopt. Ze hebben het moeilijk met lezen, of rekenen, of met allebei. Ze hebben het moeilijk om zich uit te drukken, om sociaal contact te leggen. Er zijn er die makkelijk driftbuien krijgen, wanneer ze iets niet kunnen of als ze zich mis begrepen voelen. Ze zijn uiterst gevoelig aan lawaai, drukte, …
Kinderen die bij ons binnen komen, hebben al dikwijls een minder leuk traject gelopen : het lukte niet in de klas, alles was te moeilijk, het was niet meer leuk om naar school te gaan, vaak waren er klachten : buikpijn, bedwateren, woedebuien, …
Het eerste waar wij op werken is : de kinderen opnieuw positief leren kijken naar school , hen op hun gemak stellen, hen aantonen dat leren toch wel leuk kan zijn, hen het gevoel geven dat ze wel al heel veel kunnen !

IIB: Vertel eens, hoe pakken jullie deze kinderen aan ?

Als team hebben we een duidelijke visie uitgebouwd.
Voor ons is het belangrijk dat we maatwerk leveren : elk kind heeft een bepaalde onderwijsbehoefte, en wij zoeken hoe we die het best kunnen laten verlopen, wat ze daarvoor nodig hebben. We halen het onderste uit de kan ! We halen het beste in de kinderen naar boven, we willen ze voorbereiden op de grote wereld door hen maximaal te laten groeienSociaal contact is van heel groot belang. De kinderen leren op een respectvolle en correcte manier omgaan met mekaar. We leren ze hoe ze hun frustraties kunnen ombuigen tot echt goed contact met mekaar. We zetten steeds het positieve voorop : wij zijn terecht TROTS op onze leerlingen ! En we spreken dat dan ook dagelijks veelvuldig uit. Het is zalig om hen te zien glunderen wanneer ze in het zonnetje gezet worden …
Ons beloningssysteem speelt daar volledig op in : ze verdienen een pluim, en krijgen die dan ook op hun hoed !   Bij een volle hoed krijgen ze bij de directeur een ‘trots’-stempel, een sticker, en … een grote “proficiat, ik ben TROTS op jou” !

Een pluim op de hoed, de weg naar een TROTS moment.

IIB: Hoe staan de ouders tegenover jullie werking in de school, betrekken jullie de ouders in het leerproces ?

We betrekken zo veel als mogelijk de ouders bij onze werking : ze worden dikwijls uitgenodigd om samen met hun kind (of kleinkind) spelletjes te komen spelen. Dit zijn onze ‘speelbabbels’.
Twee keer per schooljaar komen de ouders op rapportgesprek. Op ons rapport vind je zo goed als geen punten. Je kan wel lezen waar je kind aan werkte (welke doelen aan bod kwamen) en wat het resultaat is. We gebruiken een kleurencode : groen = het is oke, je kind kan dit goed ( 1 groen bol is oke, 3 bollen is … uitstekend). Geel = we zijn goed op weg, maar er is nog wat werk aan de winkel, we zijn nog niet klaar met deze leerstof. Rood = dit lukt nog niet, we gaan dit hernemen.
Het is ons streefdoel om geen of uiterst zelden een rode kleur te gaan gebruiken. We focussen op het goede, op wat al prima loopt.

De speelhoek

IIB: In normale scholen werken ze met het eerste leerjaar, tweede enz…bij jullie verloopt dit niet zo hé.

In de Zon hebben we 5 klasgroepen. Wij spreken niet van eerste, tweede, derde, … leerjaar. Dit komt omdat we onze leerlingen eerder groeperen volgens taalniveau, en volgens hun sociaal functioneren. Leeftijd speelt uiteraard ook mee. Onze klasgroepen kregen elk de naam van een spel : de ‘DUPLO’s’, de ‘LEGO’s’, de ‘MIKADO’s’, de ‘MEMORY’s’ en de ‘STRATEGO’s’. De leerlingen wisselen dikwijls van klasgroep : dan gaan ze rekenen bij de groep waar het wat makkelijker is, of gaan ze lezen in de groep waar er moeilijkere boeken of teksten gebruikt worden.

IIB: Het valt mij op dat de gebouwen in topconditie zijn, mooie speeltuigen ook op de speelplaats.

Sedert vorig jaar zitten we in een gloednieuw gebouw, de speeltuigen op de speelplaats hebben we zelf bekostigd. We zijn wel trots op wat we bereikt hebben met de school.

Gloednieuwe speeltuigen voor de kinderen

IIB: Hoe pakken jullie het leerproces aan van kinderen die het moeilijk hebben ?

We leren onze kinderen om zo functioneel mogelijk te werken en leren bij ons : zo hebben we een leerkracht voor muzische vorming, die 2 uur les geeft per groep, op de ‘knutselzolder’.
We leren de kinderen ook om correct en goed om te gaan met de computer, tablet, en in elke klas hangt een digitaal bord.

Een digitaal bord in elke klas

Poppetjes maken op de knutselzolder

De computerruimte

IIB: We zien hier vooral veel hulpmiddelen, mooi ingerichte klasjes en er is vooral veel info op de muren te vinden door middel van borden, leg eens uit ?

We gebruiken heel specifieke hulpmiddelen om het leren en werken zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. We hebben study buddy’s, waar kinderen zich kunnen afzonderen tijdens het werken, zonder daarvoor uit de klas te moeten gaan.
In elke klas is er een duidelijke daglijn, waarbij leerlingen kunnen volgen hoe de dag zal verlopen, en welke juf er zoal komt helpen, of ze naar de logo of de kine moeten, …
We proberen de rust zo veel mogelijk te bewaren. Dit doen we door structuur aan te bieden.

Een leerling in de  study buddy, hun eigen studeer hoekje. Let ook op de hoofdtelefoon om stilte te hebben.

Zo ziet een study buddy eruit

Info, info en nog eens info voor de kinderen

IIB: Dominique, wil je nog iets kwijt aan ouders die problemen hebben met hun kinderen en niet weten hoe ze dit moeten aanpakken ?

Wil je nog meer te weten komen over de Zon en onze specifieke, “buitengewone” aanpak van leren?
Goesting om even langs te komen ? Dat kan perfect, je maakt een afspraak met de directeur, en die zal je dolgraag een rondleiding geven doorheen de school.
Werd je kind doorverwezen naar buitengewoon onderwijs, maar weet je niet zo goed of je daar wil op ingaan ?
Kom es langs, laat je zoon of dochter gerust een dagje komen ‘proeven en proberen’ in de Zon. Zo zal je beter kunnen inschatten wat een kind meemaakt in het buitengewoon onderwijs. Dominique Couvreur, TROTSE directeur van De Zon !

Mensen die in contact willen komen met de directeur dat kan, stuur een mail naar info@ingelmunsterinbeeld.be en dan doen wij het nodige, discretie verzekerd.

Onderstaand een mooi fotoalbum van ons bezoek aan De Zon. klik op een foto om groot formaat te zien.